Hoe overleef je de avondvierdaagse?

05-05-2019
Eind van de maand mei wordt ook in Helmond weer de avondvierdaagse gelopen. Niet iedereen houdt ervan. Sommige ouders háten die avondvierdaagse, terwijl andere ouders er juist ontzettend veel plezier aan beleven. Vel kinderen zien er naar uit om vier dagen samen met elkaar een prestatie te leveren. Het is bovendien vaak ook erg gezellig! Lees in dit artikel alle tips en trucs om er een leuke ervaring voor je kind en voor jou van te maken!
Gedoe en geregel….maar ook heel gezellig!
De meest gehoorde klacht is dat het zo'n gedoe en geregel is. Je moet vroeg eten, op tijd alles klaar hebben en soms kan het laat worden waardoor het vaste bedtijd-schema in de war raakt.
Enthousiastelingen kunnen daarentegen ontzettend genieten van de prestatie van hun kind. Ook het (mee)lopen vinden zij vaak leuk, vooral wanneer het ook nog eens lekker weer is. Het is bovendien ook nog eens leuk als je leuke mensen treft waar je eindelijk eens wat langer mee kunt praten dan vluchtig op het schoolplein. En wat de kinderen zelf betreft: die vinden het meestal geweldig. Ze rennen van voor naar achter in de groep. Ze leggen vaak het dubbele van de afgesproken afstand af.
Ze kunnen helemaal opgaan in gesprekken tijdens het lopen en op de laatste dag kunnen ze ontzettend genieten van alle aandacht, de bloemen en natuurlijk van de medaille!

Waar komt die traditie eigenlijk vandaan?
De eerste avondvierdaagse vond plaats in 1940. In het begin waren het vooral wandelclubs die eraan meededen. Dat was in de oorlog. Het evenement werd daarna verboden omdat de Duisters het toen beschouwden als een samenscholing tegen de bezetters. Na de Tweede Wereldoorlog werden de vierdaagse avondwandelingen weer opgepakt. Vanaf dat moment werden ze georganiseerd in bijna elke gemeente.
Meestal wordt er nu met de basisschool gelopen op de afstanden 5, 10 en 15 kilometer. Veel vrijwilligers organiseren en begeleiden alles en tegenwoordig zijn er ook sponsors. In Helmond vind deze traditie nu voor de 60ste keer plaats! In Helmond wordt op maar liefst vier plaatsen gestart:
Startburo Helmond
Startburo Mierlo-Hout
Startburo Stiphout
Startburo Brouwhuis-Rijpelberg
Meer informatie over de Helmondse wandelvierdaagse is te vinden op www.wandelvierdaagsehelmond.nl/

Vanaf welke leeftijd?
Veel ouders vragen zich af of een kind van 4 al kan meelopen. Dat hangt natuurlijk ontzettend af van het kind zelf, maar in principe is het heel goed mogelijk. Ze zijn sterker en stoerder dan je denkt, en ze willen niet onderdoen voor hun leeftijdsgenoten. Wat dat betreft is het ook af te raden om hulpmiddelen mee te nemen, zoals bolderkarren of wandelwagens. Het leidt vaak alleen maar tot geruzie over wie er in de kar mag. Als er écht een probleem is, zoals een blaar of een blessure, dan neem je je kind gewoon op je nek of op de nek van een sterke vader of moeder die toevallig in de buurt is.

Eten en drinken voor onderweg
Iets te eten en te drinken meenemen voor onderweg is verstandig Sommige kinderen houden meer van hartig dan van zoet. Geef in dat geval wat stukjes appel of komkommer mee, of gewoon een paar boterhammen.
Doe het eten in een heuptasje of rugzakje, met een waterflesje, en druk je kind op het hart om al het afval terug te doen in het tasje of de rugzak. Je wilt niet wéten wat een rotzooi er na die avondvierdaagses langs de paden blijft liggen...
Sommige ouders geven hun kinderen ook een heel overlevingspakket mee, met blaarpleisters en al, maar meestal is dat niet echt nodig.

Aanmoediging
Tijdens de avondvierdaagse moet er veel aangemoedigd worden. Soms zit je kind even stuk, en dan moet je hem of haar moed inpraten. Maar ook als je kind nog lekker doorloopt, moet er natuurlijk aangemoedigd worden! De route is vaak vooraf bekend en het is erg leuk als je papa en mama of opa en oma langs de route jou staan aan te moedigen.

Beloning aan het eind
Op de laatste dag, bij de 'intocht', is het de bedoeling dat de kinderen beloond worden voor hun prestatie! Nodig dus opa's en oma's, ooms en tantes uit om te applaudisseren, en bedenk iets leuks om te geven. Maar houd het wel klein. Traditioneel krijgt het kind bloemen. Dat vinden de meesten ook echt heel leuk. Sommige bloemisten hebben tijdens de avondvierdaagse speciale kleine bosjes in de aanbieding. Soms krijgen ze een chocolade medaille. Ook dat is erg leuk.
En over medailles gesproken: alle lopers krijgen aan het eind een echte medaille van 'de organisatie'.

Veel wandelplezier gewenst!

"Goede school vol in ontwikkeling. Nieuwste vorm van onderwijs echt een school voor de toekomst"
- Dennis -