Wat is er te doen in de herfstvakantie

07-10-2018
De eerste schoolweken zitten erop. Een weekje vrij om uit te rusten en te ontspannen of om juist samen met de kinderen iets te gaan ondernemen. In dit eerste blog lees je een aantal activiteiten die in Helmond samen met je kinderen zou kunnen gaan doen. Veel plezier!

Star Wars Kinderfestival in Cacaofabriek
Van maandag 15 oktober tot en met woensdag 17 oktober kun je naar de cacaofabriek waar speciaal voor kinderen van Stroom gratis activiteiten zijn te doen die allemaal te maken  hebben met Star Wars.
Op maandag 15 oktober kun je kijken van Star Wars lego, de film. Dit doe je in de bioscoopzaal van de Cacaofabriek. Aansluitend krijg je een workshop waarin je leert een Galaxy te schilderen en 2d-Star Wars schepen te ontwerpen. De tijden waaruit je kunt kiezen zijn: van 11:00 uur tot 13:00 uur of van 14:00 uur tot 16:00 uur.
Op dinsdag 16 oktober is er een workshop rondom de muziek van Star Wars. Je krijgt een creatieve opdracht die te maken heeft met de filmmuziek die je in de Star Wars films kunt horen. Deze workshop kun je op de volgende tijden volgen: van 11:00 tot 13:00 uur of van 14:00 uur tot 16:00 uur.
Op woensdag 17 oktober eindigt het Star Wars programma met het maken van een Stop motion film. Je leert je eigen Star Wars film te maken. Deze workshop kun je op de volgende tijden volgen:
van 11:00 uur tot 13:00 uur of van 14:00 uur tot 16:00 uur.
Heb je interesse?
Mail dan vóór 8 oktober naar info@cacaofabriek.nl en geef het volgende door: Naam: Naam van je school: email adres van één van je ouders: Workshop dag en tijd: (meerdere workshops volgen is mogelijk) Deelname is gratis, geef je snel op want vol=vol

ROBOT LOVE
Robot Love is een expositie over de liefde tussen mens en robot. De expo vindt plaats in de nieuwste, culturele hotspot in Eindhoven, de Melkfabriek op het voormalige Campina-terrein aan de Kanaaldijk-Zuid. Je kunt de expositie bezoeken tot december 2018.
Speciaal voor kinderen is de doe-expo ROBOTS ontwikkeld. In deze expo ga je op tijdreis om alles te leren over de relatie tussen mens en machine. Hoe ziet onze relatie met robots er in 2060 uit? In het speciale ROBO-lab krijg je witte jas, een veiligheidsbril en een chip-tattoo. Je kunt meteen aan de slag. Opereer een robot of verander een smartphone in je beste vriend. De doe-expo is te zien van 13 oktober tot 28 oktober.

Pompoendagen
Pompoendino's bestaan die? Jazeker. Kom ze bewonderen van 14 oktober tot en met 22 oktober in museum Klok en Peel in Asten. Er zijn dan wel 10.000 pompoenen te zien.  Je kunt er bovendien door de Haloweentunnel en meedoen met het pompoensnijden voor kids.

Kasteel Helmond
Van zaterdag 13 oktober 2018 tot zondag 28 oktober 2018 kun je in het Kasteel van Helmond meedoen met het familieprogramma. Samen met opa en oma mee naar het Herfstkasteel? Dat is nu extra aantrekkelijk. In de herfstvakantie hebben alle opa's en oma's, in het bijzijn van minimaal één betalend kleinkind, 50% korting op een toegangskaart voor Kasteel Helmond.

Griezelen en gruwen voor jong en oud
Op zondag 14 oktober 2018 van 12.00 uur tot 13.00 uur. Een productie van Kunstkwartier. Heb jij al eerder een gitaar horen huilen Of een accordeon horen zuchten Nou na het optreden van het Gruwelorkest weet je hoe dat klinkt. Meer informatie via Het Speelhuis.

Theatergroep Letter Belangrijk speelt "Feestje!"
Een interactieve voorstelling vol bekende hippe kinderliedjes. Vanaf 3 jaar. Graag vooraf tickets bestellen. Lola en Lulu zijn uitgenodigd voor een feestje van de jarige job, maar het ziet er nog niet feestelijk uit. Wat heb je nodig voor een feest? Lukt het ze om op tijd klaar te zijn? Met jullie hulp vast wel! Helpen jullie mee? (Ook als ouder/begeleider dien je een kaartje te kopen i.v.m. het beperkt aantal zitplaatsen.)
Op donderdag 18 oktober van 15.15 uur tot 15.50 uur in de bibliotheek in Helmond. Prijs  € 2.00

Voorlezen in de bibliotheek
OP woensdagmiddag wordt er voorgelezen in de bibliotheek door vrijwilligers van Blikkie. Voorlezen is belangrijk voor kinderen. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel, vergroot de woordenschat en draagt bij aan interactieve vaardigheden. Toegang gratis.

Naar de film?
Superjuffie draait tijdens de Herfstvakantie in Pathé en is geschikt voor alle leeftijden.
Juf Josje is een heel gewone juf, maar als ze een mysterieus beeldje ontdekt, verandert ze plotseling in Superjuffie. Ze schiet als een groene tornado door de lucht, kan met dieren praten en komt in actie als die in gevaar zijn! Dit is nogal onhandig als je als nieuwe juf les moet geven aan groep 6.
In de avonturen van Superjuffie is het grootste avontuur om op te komen voor jezelf en te leren dat jij er mag zijn.

Knutselen
Lekker thuisblijven en samen iets knutslene of bakken kan ook ontzetten leuk zijn. Hieronder enkele websites met ideetjes:
www.knutselidee.nl/thema/herfst.htm
www.knutselidee.nl/thema/bladeren.htm
www.ohyeahbaby.nl/3-knutselen-met-herfstbladeren/
www.carolabaktzoethoudertjes.nl/2017/10/12-x-bakken-met-je-kinderen-in-de-herfst/
www.kiind.nl/9-herfstrecepten-om-kind-maken/

wij wensen iedereen een hele fijne en gezellige herfstvakantie toe!

"Er wordt in goed overleg rekening gehouden met de dingen die je als ouder belangrijk vindt"
- Eefje -